LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 grudnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plSosnowiec nadal inwestuje
Transport szynowy

Sosnowiec nadal inwestuje

Duże środki w latach 2015-20

Janusz Mincewicz
Sosnowiec kontynuuje modernizację linii tramwajowych. Władze miasta chcą w latach 2015-20, by Tramwaje Śląskie przeznaczyły na ten cel aż 266 mln zł.

Sosnowiec - tramwaj linii nr 15   |   Fot. Janusz Mincewicz

Jeżeli ta kwota przypadnie na Sosnowiec, to sprawi, że stolica Zagłębia Dąbrowskiego będzie jednym z największych beneficjentów tramwajowych inwestycji nie tylko w woj. śląskim, ale także w Polsce.

Projekt za 775 mln. O planach Tramwajów Śląskich (TŚ) dotyczących ich sosnowieckiej części poinformował Arkadiusz Chęciński, od niedawna prezydent Sosnowca. Nasza współpraca z Tramwajami Śląskimi układa się wzorowo - podkreślał. Sosnowiecki plan na lata 2015-20 przewiduje dobudowę drugiego toru na linii nr 26, przedłużenie linii tramwajowej od pętli w Sosnowcu - Zagórzu do ronda Żołnierzy Wyklętych oraz modernizację torowiska na ul. Będzińskiej.
To tylko niektóre projekty dotyczące Sosnowca, przygotowywane przez TŚ. Tramwajowa spółka opracowała wart 775 mln zł program modernizacji torowisk na Śląsku i w Zagłębiu na lata 2015-2020. Aż 140 mln zł z tej kwoty zostanie przeznaczone na zakup nowych tramwajów. Wiadomo, że projekt w 63% zostanie dofinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wkład własny TŚ ma pochodzić z kredytu, który w ramach podwyższonej składki do KZK GOP mają spłacać miasta.

Najwięcej, bo aż 190 mln zł, zostanie wydanych na budowę 10,5 km torów od pętli w Zagórzu do ronda Żołnierzy Wyklętych, czyli połączenia z linią nr 27. Inwestycja realizowana będzie w dwóch etapach. Pierwszy obejmie budowę 6,7 km torowiska - od pętli w Zagórzu równolegle do ul. Lenartowicza, wzdłuż al. Paderewskiego i Rydza Śmigłego do ronda Jana Pawła II. W drugim etapie powstanie 3,8 km - od ronda Jana Pawła II do połączenia z linią nr 27.
Przewidziana jest także budowa dwóch centrów przesiadkowych w dzielnicach Dańdówka i Zagórze, dwóch podstacji, zakup 10 nowych tramwajów i dwóch wozów pogotowia technicznego. Natomiast 28 mln zł ma zostać wydane na modernizację i dobudowę drugiego toru na linii 26 w ciągu ul. Wojska Polskiego (od ul. Andersa do ul. Orląt Lwowskich), a 27 mln zł będzie kosztować modernizacja torowiska i budowa buspasa na ul. Piłsudskiego - od skrzyżowania z Sobieskiego do drogi ekspresowej S86.

Inwestycje z oszczędności? Kolejne sosnowieckie inwestycje tramwajowe to modernizacja torowiska na ul. Będzińskiej - od granicy z Będzinem do skrzyżowania z ul. Staropogońską (koszt 8,1 mln zł) oraz przebudowa torowiska w ciągu ul. Mariackiej i Żeromskiego (koszt 12,9 mln zł).
Podobnie jak w wypadku obecnie realizowanych inwestycji, Tramwaje Śląskie przygotowały listę rezerwową. Umieszczone na niej projekty mają zostać zrealizowane z ewentualnych oszczędności. Gdyby tak się stało, to wtedy zostanie zmodernizowane torowisko wzdłuż ul. 1 Maja lub ul. Andersa.

Historyczna modernizacja. Obecnie TŚ kończą największą inwestycję w swojej historii pn. "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Projekt ten wart jest ponad 613 mln zł netto, a jego realizacja jest możliwa dzięki środkom z Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Zakończy się w połowie 2015 r.
Jego wynikiem będzie ponad 60 km zmodernizowanych torów, po których będą jeździć 42 nowe i 75 zmodernizowanych tramwajów. To jednak dopiero pierwszy krok. Drugim będzie projekt, który chcemy realizować przy wsparciu UE w latach 2015-2020. Liczymy, że zmodernizowana będzie blisko połowa torowisk i taboru. Aby wymienić całe torowiska i tabor, musielibyśmy w kolejnych latach działać równie intensywnie. Ale dziś jeszcze nie wiemy, jakimi środkami będziemy dysponować po 2020 r. - powiedział Tadeusz Kreisler, prezes TŚ.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega