LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
06 maja 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plPrzełomowy lot demonstracyjny na zrównoważonym paliwie lotniczym
Transport lotniczy

Przełomowy lot demonstracyjny na zrównoważonym paliwie lotniczym

Linie Emirates wykorzystują testowo paliwo lotnicze SAF 100%

SC

Linie Emirates wykonały swój pierwszy przełomowy lot demonstracyjny Boeingiem 777-300ER, zasilając jeden ze swoich silników paliwem w 100% zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Samolot wystartował z międzynarodowego lotniska w Dubaju (DXB) i był dowodzony przez kapitana Fali Vajifdara i kapitana Khalida Nassera Akrama, lecąc przez ponad godzinę nad wybrzeżem Dubaju.


Przełomowy lot demonstracyjny na zrównoważonym paliwie lotniczym SAF 100%   |   Fot. Emirates

Lot demonstracyjny zasilany przez SAF ma szczególne znaczenie, ponieważ Zjednoczone Emiraty Arabskie ogłaszają rok 2023 „Rokiem Zrównoważonego Rozwoju”. Ten rok uwidoczni zaangażowanie ZEA w poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań dla wyzwań, takich jak energia, zmiana klimatu i inne kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Lot wspiera zbiorowe wysiłki przemysłu, aby umożliwić latanie w 100% SAF i pomóc w realizacji celów ZEA w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Lot demonstracyjny Emirates, pierwszy na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej wyposażony w SAF 100%, wspiera szersze wysiłki na rzecz ograniczenia emisji CO2 w całym cyklu życia, ponieważ branża chce zwiększyć wykorzystanie SAF. Loty pomogą również udoskonalić podręcznik dla przyszłych demonstracji SAF, a także wesprą przyszłą certyfikację, w której 100% paliwo SAF zostanie zatwierdzone dla samolotów. Obecnie SAF jest dopuszczony do użytku we wszystkich samolotach, ale tylko w mieszankach do 50% z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych.

Linie Emirates współpracowały z partnerami GE Aerospace, Boeing, Honeywell, Neste i Virent w celu pozyskania i opracowania mieszanki SAF, która dokładnie odwzorowuje właściwości konwencjonalnego paliwa do silników odrzutowych. Dla każdego stosunku mieszanki przeprowadzono szereg pomiarów właściwości chemicznych i fizycznych paliwa. Po wielu testach laboratoryjnych i rygorystycznych próbach doszli do proporcji mieszania, która odzwierciedla właściwości paliwa do silników odrzutowych. Zmieszano 18 ton SAF, składające się z HEFA-SPK dostarczone przez Neste (hydroprzetwarzane estry i kwasy tłuszczowe oraz syntetyczna nafta parafinowa) oraz HDO-SAK firmy Virent (hydroodtleniona syntetyczna nafta aromatyczna). W 100% SAF zasilał jeden silnik GE90, a konwencjonalne paliwo do silników odrzutowych zasilało drugi silnik.

Lot testowy dodatkowo demonstruje kompatybilność specjalnie wymieszanego SAF jako bezpiecznego i niezawodnego źródła paliwa. Obiecujący wynik tej inicjatywy uzupełnia również dane branżowe i badania dotyczące mieszanek SAF w wyższych proporcjach, torując drogę do standaryzacji Ten lot to kamień milowy dla Emirates i pozytywny krok dla naszej branży, ponieważ wspólnie pracujemy nad jednym z naszych największych wyzwań – zmniejszeniem naszego śladu węglowego. To była długa podróż, by w końcu zobaczyć start tego demonstracyjnego lotu w 100% SAF. Emirates to pierwsze pasażerskie linie lotnicze na świecie, która obsługuą Boeinga 777 z silnikiem GE ze 100% SAF. Takie inicjatywy wnoszą istotny wkład w branżową wiedzę na temat SAF i dostarczają danych demonstrujących stosowanie wyższych mieszanek SAF do przyszłych zezwoleń regulacyjnych. Mamy nadzieję, że przełomowe loty demonstracyjne, takie jak ten, pomogą otworzyć drzwi do zwiększenia skali łańcucha dostaw SAF i uczynią go bardziej dostępnym i dostępnym w różnych lokalizacjach geograficznych, a co najważniejsze, przystępnym cenowo do szerszego zastosowania w branży w przyszłości – powiedział Adel Al Redha, dyrektor operacyjny linii Emirates.

Technologia Virent przekształca powszechnie dostępne cukry roślinne w związki, które umożliwiają produkcję w 100% zrównoważonego paliwa lotniczego, bez konieczności mieszania go z tradycyjnym paliwem do silników odrzutowych. Wraz z naszą spółką macierzystą Marathon Petroleum Corporation jesteśmy zaangażowani w zaspokajanie dzisiejszych potrzeb energetycznych, jednocześnie inwestując w zróżnicowaną energetycznie przyszłość, a dzisiejszy lot jest doskonałym przykładem tego zaangażowania. Cieszymy się z możliwości współpracy z naszymi myślącymi przyszłościowo kolegami z Emirates, GE Aerospace, Boeing, Honeywell i Neste, ponieważ pokazujemy, że możemy napędzać zrównoważone lotnictwo bez modyfikowania dzisiejszych nowoczesnych silników lotniczych lub infrastruktury obsługującej branżę lotniczą – powiedział Dave Kettner, president and general counsel of Virent, Inc.

Linie lotnicze prowadzą już kompleksowy program efektywności paliwowej, który aktywnie bada i wdraża sposoby ograniczenia niepotrzebnego spalania paliwa i emisji, gdziekolwiek jest to wykonalne pod względem operacyjnym. Niektóre z najważniejszych inicjatyw programu obejmują obsługę „elastycznych ścieżek”, czyli elastycznych tras – współpracę z dostawcami usług żeglugi powietrznej w celu stworzenia najbardziej efektywnego planu dla każdego lotu. Starania te trwają od 2003 roku, a linie Emirates współpracują z IATA nad rozszerzeniem tego systemu wyznaczania tras na całym świecie jako standardowej procedury operacyjnej tam, gdzie to możliwe.

Pierwszy lot Emirates napędzany SAF zmieszanym z paliwem do silników odrzutowych odbył się w 2017 roku z lotniska Chicago O'Hare na pokładzie Boeinga 777. Pierwszą dostawę A380 z napędem SAF otrzymał w 2020 roku, a także podniósł 32 tony SAF na loty z Sztokholmu w tym samym roku.

[ materiały Emirates ]


Fot. Emirates

Fot. Emirates


« powrót
Biuro Brokerskie Omega