LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
24 kwietnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plPrzekop stanie się faktem
Transport wodny

Przekop stanie się faktem

Inwestycja za 880 mln zł zyskała aprobatę rządu

EG

Rada Ministrów przyjęła (24 V) przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej program wieloletni pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Wykonawcą będzie Urząd Morski w Gdyni. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 880 mln zł.

Jak podało ministerstwo - decyzja ta oznacza zapewnienie funduszy na realizację inwestycji. Program określa m.in. sposób przygotowania i realizacji kanału żeglugowego w latach 2016–2022 oraz koszty w latach 2017-2022. Inwestycja obejmuje: budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowę toru wodnego od Zatoki Elbląskiej do wybranej lokalizacji kanału, modernizację wejścia do Portu Elbląg – na odcinku od Zalewu Wiślanego do mostu w Nowakowie.

Zasadniczym celem przedsięwzięcia jest zapewnienie oraz poprawa bezpieczeństwa, obronności państwa i regionu, a także umożliwienie wzrostu społeczno-gospodarczego poprzez wybudowanie drogi wodnej, zapewniającej swobodny i całoroczny dostęp statków morskich wszystkich bander do Elbląga, morskiego portu Unii Europejskiej.

Zrównoważony rozwój Elbląga i regionu Zalewu Wiślanego wymaga rozwiązania sprawy dostępności do Bałtyku zarówno portu Elbląg, jak i całego akwenu – podkreślił Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. - Brak swobodnego połączenia akwenu z Morzem Bałtyckim, które w całości podlegałoby polskiej jurysdykcji, stanowi zasadniczy czynnik ograniczający możliwość rozwoju na obszarze gmin sąsiadujących bezpośrednio lub pośrednio z Zalewem Wiślanym.

Program ma charakter finansowy i nie podlega strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko. Wszelkie kwestie związane z oddziaływaniem na środowisko, w tym oddziaływaniem na obszary Natura 2000, zostaną uwzględnione w raportach środowiskowych przygotowywanych dla poszczególnych przedsięwzięć ujętych w programie realizacji inwestycji.

Dodajmy, że cała inwestycja będzie finansowana z budżetu państwa, podobnie jak i roczne koszty związane z utrzymaniem kanału. W sumie, budżet państwa wyda ok. 1 mld zł. Poniesione nakłady mogą się zwrócić w ciągu kilkunastu lat.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega