LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 grudnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plPrestiżowe nagrody przemysłu stalowego
TSL

Prestiżowe nagrody przemysłu stalowego

Swedish Steel Prize 2017

AS

11 V w Sztokholmie odbył się finał konkursu Swedish Steel Prize 2017, wyróżniającego innowacyjne rozwiązania inżynierskie wykorzystujące stal. Jury złożone z ekspertów potrafi dostrzec pomysłowość nie tylko w skomplikowanych konstrukcjach, ale również w znacznie mniejszych, co nie znaczy gorszych, projektach.


Zdobywcy głównej nagrody SSP - firma Kiruna Wagon   |   Fot. Cezary Banasiak

Nagroda przyznawana przez szwedzkiego potentata stalowego SSAB, niedługo będzie obchodzić 20-lecie (od 1999 r.), a sama firma istnieje od 1878 r. I to właśnie w miejscu gdzie produkcja trwa 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, gdzie rocznie wytwarza się 8,8 mln t stali, znajduje się także czas na takie wydarzenia jak SSP, które niewątpliwie efektownie promują, ale i przy okazji podnoszą rangę przemysłu stalowego.

Czwórka finalistów. Ostatecznie nominowanych do nagrody było czworo, ale zgłoszeń z rozmaitych branż zebrało się ponad 100.

W tym roku przesłano rekordową liczbę 102 wniosków z 32 różnych krajów z całego świata. Wysoka jakość wniosków wskazuje, że ta nagroda odgrywa istotną rolę w promowaniu, a nawet zachęcaniu firm do szukania nowych sposobów wykorzystywania stali o wysokiej wytrzymałości - mówiła Eva Pétursson, przewodnicząca jury konkursu SSP, a zarazem szefowa działu strategicznych badań i rozwoju SSAB.

Zwycięzcą tegorocznego SSP została firma ze Szwecji - Kiruna Wagon, za system wywrotek do dalekobieżnego transportu kolejowego i efektywnego rozładunku kopalin. Helix Dumper to lekkie wagony towarowe, o dużej ładowności i bardzo pomysłowym rozwiązaniu rozładunku z prędkością 25 tys. t na godzinę, czyli dwukrotnie większą od innych systemów.

W porównaniu z nimi kompletny system rozładunkowy dla Helix kosztuje 1/7 ceny wagonu obrotowego. Dodatkowo wykorzystywana jest tutaj część potencjalnej energii rudy do przesuwania wagonów do przodu w trakcie rozładunku. Oznacza to, że nie jest potrzebna dodatkowa energia, a dzięki temu jest znacznie mniej pyłu i hałasu.

Pozostałymi nominowanymi do finału były:

  • Pojazdy górnicze Maverick, firmy Fermel (Płd. Afryka), w których doceniono łatwość w zakresie konserwacji, naprawy i cyklu życia produktów. Fermel opracował unikalną gamę pojazdów wielofunkcyjnych służących do bezpiecznego transportu w kopalniach. Pojazdy te spełniają nowe, bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące bezpieczeństwa. Przy okazji uzyskano większą ładowność, zwrotność.

  • Dźwig samojezdny JMG Cranes (Włochy). To jedyny taki elektryczny dźwig na świecie, który może podnieść do 58 t. W warunkach pracy waży 42 t, ale podczas przewozu już tylko 24 t. Dźwig można całkowicie rozmontować na potrzeby transportu po wąskich ulicach, łącznie z przeciwwwagą, wysięgnikami, a nawet bateriami, gdy tylko to konieczne. Wysięgnik pozwala na przedłużenie podwozia i uzyskanie lepszego momentu przeciwwagi.

  • Tylny zderzak do samochodów ciężarowych firmy Wabash National (USA). System zderzaków zabezpiecza tył pojazdu przed uszkodzeniami w wyniku kolizji z mniejszymi pojazdami. Projekt wykorzystuje parametry stali o wysokiej wytrzymałości dzięki zastosowaniu części formowanych w bardziej kompleksowy sposób zmniejszających liczbę montowanych komponentów o połowę.

Zwycięzcy otrzymali statuetkę autorstwa rzeźbiarza Jörga Jeschke, a także nagrodę pieniężną w wysokości 100 tys. koron szwedzkich. Co ciekawe SSAB zachęca, by nagrodę tę przeznaczyć na dowolny cel charytatywny wybrany przez zwycięską firmę.

Do bardziej szczegółowego opisu zwycięzcy i nominowanych powrócimy jeszcze w następnych wydaniach.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega