LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
20 kwietnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plPo CPL i CPK Centralny Hub Logistyczny?
Logistyka

Po CPL i CPK Centralny Hub Logistyczny?

Poczta Polska zainwestuje 1 mld zł w nową sieć logistyczną

Hubert Hryniewicz

Podczas ubiegłotygodniowej konferencji prasowej prezes Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski poinformował, że spółka zainwestuje blisko miliard złotych w nową architekturę sieci logistycznej. Kluczowe będzie utworzenie Centralnego Hubu Logistycznego - gigantycznej sortowni do obsługi krajowego i międzynarodowego e-commerce, w tym rozwijającej się współpracy spółki z Chinami.


Sortownia Poczty Polskiej w Warszawie   |   Fot. Mikołaj Marszycki

Decyzja Poczty Polskiej o przeznaczeniu 1 mld zł na inwestycje w infrastrukturę to wynik rosnącej popularności sektora e-commerce, a co za tym idzie rozwojowi rynku KEP.

Wybraliśmy drogę dynamicznego rozwoju. Zawarliśmy umowę o współpracy z Pocztą Chińską dotyczącą przewozu towarów na tzw. Nowym Jedwabnym Szlaku, podpisaliśmy też memorandum z Pocztą Kazachstanu i współpracujemy z partnerami w ramach Grupy Wyszehradzkiej. Decyzja o transformacji sieci logistycznej i budowie centralnego hubu ma znaczenie strategiczne. Bez znacznych inwestycji w infrastrukturę logistyczną w ciągu najbliższych lat nasz sieć uległaby przeciążeniu, a czas dostawy przesyłek musiałby się wydłużyć – przekonywał Sypniewski.

CHL razem z CPK? Chcemy, aby Poczta Polska była firmą o zasięgu międzynarodowym, operatorem logistycznym koordynującym handel między Chinami i innymi państwami Azji a Europą. Wizja rozwoju Poczty jest na bieżąco koordynowana z planami rozbudowy infrastruktury kraju. Zależy nam, aby Centralny Port Komunikacyjny i Centralny Hub Logistyczny Poczty Polskiej były dobrze skomunikowane i wspólnie przynosiły zyski – skomentował minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

W ubiegłym roku spółka dostarczyła ponad 65 mln paczek - w ciągu pięciu lat prognozowany jest wzrost ich wolumenu do 110 mln szt. rocznie. Równolegle maleć ma liczba tradycyjnych listów z 1,87 mld w ubiegłym roku do 1,5 mld w 2021 r. Zainteresowanie korespondencją listową może spaść jeszcze bardziej w wyniku wdrożenia systemu cyfrowej administracji.

Plan organizacji nowej infrastruktury pocztowej zakłada obniżenie kosztu świadczenia usług, zagwarantowanie realizacji zadań wynikających z roli pocztowego operatora wyznaczonego, konkurencyjność rynkową Poczty oraz maksymalne wykorzystanie obecnych zasobów organizacji. Dla sklepów internetowych wymierną korzyścią z wprowadzonych zmian ma być możliwość późniejszego przyjmowania zamówień od klientów (np. po godz. 15.00) z zachowaniem terminu doręczenia kolejnego dnia, a w przypadku przesyłek ekspresowych dla klientów instytucjonalnych nawet przed godz. 8.00.

Rozbudowie infrastruktury towarzyszyć będą inwestycje w rozwiązania informatyczne i flotę pojazdów z alternatywnymi źródłami napędu (także testy samochodów elektrycznych). Trwa wdrożenie czterech nowych systemów IT, w tym jednego do optymalizacji procesów logistycznych, rozbudowywane są też aplikacje do cyfrowego zarządzania przesyłkami – Elektroniczny Nadawca i Mobilny Listonosz. Zgodnie z założeniami powyższe inwestycje mają się przełożyć na wzrost przychodów, podniesienie jakości usług oraz podwyżki płac i zwiększenie zatrudnienia.

Planowane zmiany to także chęć poprawy warunków pracy dla blisko 80 tys. pocztowców. Inwestycje w zakup sorterów, wózków widłowych, skanerów przełożą się mają na usprawnienie procesów i zmniejszenie obciążenia pracą fizyczną. Sortery będą zaprogramowane w taki sposób, aby układać przesyłki zgodnie z trasą marszu listonoszy. Nowe punkty logistyczne zostaną usytuowane możliwie blisko obecnych lokalizacji, aby ułatwić pracownikom dojazd.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega