LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
19 kwietnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plPierwsza na świecie ciężarówka na wodór
Transport drogowy

Pierwsza na świecie ciężarówka na wodór

Hyundai XCIENT Fuel Cell

SC

Hyundai wysyła do Szwajcarii 10 XCIENT Fuel Cell, pierwszych na świecie samochodów ciężarowych z ogniwami paliwowymi, a w tym roku dostarczy tam łącznie 50 ciężarówek. W ciągu natomiast najbliższych 5 lat do Szwajcarii trafi aż 1,6 tys. szt. tego modelu. Zasilany przez wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 190 kW, XCIENT może przejechać nawet do 400 km na jednym ładowaniu.


Hyundai XCIENT Fuel Cell - pierwsza na świecie ciężarówka na wodór   |   Fot. Hyundai

Firma Hyundai wysłała dzisiaj do Szwajcarii 10 samochodów Hyundai XCIENT Fuel Cell, pierwszych na świecie masowo produkowanych ciężarówek z ogniwami paliwowymi. Firma planuje w tym roku wysłać do Szwajcarii w sumie 50 sztuk modelu XCIENT Fuel Cell, które od września będą przekazywane do Klientów flotowych w tym kraju. Do 2025 r. Hyundai planuje dostarczyć do Szwajcarii w sumie 1,6 tys. ciężarówek XCIENT z ogniwami paliwowymi. Działania te odzwierciedlają zaangażowanie firmy w ochronę środowiska i rozwój technologii, a także dążenie do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla dzięki rozwiązaniom zeroemisyjnym.

XCIENT Fuel Cell to dzisiejsza rzeczywistość, a nie projekt przyszłości. Wprowadzając ten przełomowy pojazd na drogi, Hyundai rewolucjonizuje segment pojazdów ciężarowych i rozwija czystą mobilność wodorową. Zbudowanie kompleksowego ekosystemu opartego na wodorze, w którym najważniejsze potrzeby transportowe są zaspokajane przez pojazdy takie jak XCIENT Fuel Cell, doprowadzi do zmiany punktu widzenia na użytkowanie samochodów emisyjnych w tym segmencie. Po wprowadzeniu pierwszego na świecie seryjnie produkowanego samochodu elektrycznego z ogniwami paliwowymi, ix35 FCEV oraz NEXO, samochodu elektrycznego z ogniwami paliwowymi drugiej generacji, teraz Hyundai wykorzystuje lata zdobytego doświadczenia, światowej klasy technologię ogniw paliwowych i możliwość masowej produkcji, aby stać liderem w sektorze wodorowych pojazdów użytkowych i opracowywać samochody takie, jak XCIENT Fuel Cell – powiedział In Cheol Lee, Wiceprezes Wykonawczy i Dyrektor Działu Pojazdów Użytkowych Hyundai Motor.

XCIENT Fuel Cell jest zasilany układem wodorowych ogniw paliwowych o mocy 190 kW z dwoma stosami ogniw paliwowych o mocy 95 kW każdy. Siedem dużych zbiorników wodoru oferuje łączną pojemność około 32,09 kg wodoru. Zasięg jazdy na jednym ładowaniu modelu XCIENT Fuel Cell wynosi około 400 km*. Zasięg został optymalnie dostosowany do wymagań potencjalnych Klientów flot samochodów użytkowych, przy uwzględnieniu dostępnej infrastruktury ładowania w Szwajcarii. Czas tankowania każdej ciężarówki zajmuje w przybliżeniu od 8 do 20 minut.

Technologia ogniw paliwowych szczególnie dobrze nadaje się do komercyjnej spedycji i logistyki ze względu na długie dystanse i krótkie czasy tankowania. System ogniw paliwowych z dwoma stosami zapewnia wystarczającą ilość energii, aby napędzić ciężkie samochody ciężarowe podczas jazdy w górę i w dół po górzystym terenie.

Hyundai Motor pracuje obecnie nad dalekobieżnym ciągnikiem siodłowym zdolnym do przejechania 1 000 kilometrów na jednym ładowaniu. Nowy ciągnik, wyposażony w ulepszony system ogniw paliwowych o wysokiej trwałości i mocy, trafi na globalne rynki, w tym Ameryki Północnej i Europy.

Ekosystem Zielonego Wodoru. W 2019 roku Hyundai Motor Company wraz ze szwajcarską firmą H2 Energy powołało do życia Hyundai Hydrogen Mobility (HHM), projekt joint venture, za pośrednictwem którego samochody XCIENT Fuel Cell wynajmowane będą operatorom ciężarówek komercyjnych na zasadzie opłaty za użytkowanie, co oznacza, że ​​nie ma opłaty początkowej dla Klientów flotowych.

Hyundai wybrał Szwajcarię jako punkt wyjścia dla swojego przedsięwzięcia biznesowego z różnych powodów. Jednym z nich jest szwajcarski podatek drogowy LSVA od pojazdów użytkowych, z którego zwolnione są pojazdy bezemisyjne. Dzięki temu koszty transportu na kilometr dla ciężarówki z ogniwami paliwowymi są na podobnym poziomie w porównaniu do zwykłej ciężarówki z silnikiem Diesla.

Wizja biznesowa firmy Hyundai zakłada stosowanie czystego wodoru wytwarzanego z energii wodnej. Aby naprawdę zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, wszystkie ciężarówki muszą jeździć wyłącznie na zielonym wodorze. Szwajcaria jest krajem o jednym z najwyższych udziałów energii wodnej na świecie, dlatego może dostarczyć wystarczającą ilość zielonej energii do produkcji wodoru. Po rozpoczęciu projektu w Szwajcarii Hyundai planuje jego rozszerzenie również na inne kraje europejskie.

Wodorowe rządy Hyundaia. Hyundai myśli o przyszłości i zeroemisyjna mobilność będzie odgrywać znaczącą rolę w strategii firmy. Oprócz ciężarówek z ogniwami paliwowymi XCIENT, Hyundai jest także producentem NEXO, wodorowego SUV-a drugiej generacji. Do 2025 r. firma zamierza sprzedawać 670 tys. pojazdów elektrycznych rocznie, w tym 110 tys. pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi.

W grudniu 2018 r. Hyundai Motor Group ogłosiła długoterminowy plan Fuel Cell Vision 2030 potwierdzając swoje zaangażowanie w przyspieszenie rozwoju społeczeństwa korzystającego z energii wodorowej i osiągnięcie pozycji światowego lidera w dziedzinie technologii ogniw paliwowych. W ramach tego planu do 2030 roku Hyundai Motor Group zamierza dostarczać 700 000 sztuk rocznie systemów ogniw paliwowych. Ogniwa będą wykorzystywane do zasilania samochodów, a także statków, pociągów, dronów i agregatów prądotwórczych.

*Zasięg jazdy około 400 km dla ciężarówki z napędem 4x2 w konfiguracji z naczepą chłodniczą o masie całkowitej 34 ton

Specyfikacja

Model

Hyundai XCIENT Fuel Cell

Typ pojazdu

Ciężarowy (Podwozie z kabiną)

Typ kabiny

Kabina dzienna

Typ napędu

LHD / 4x2

Wymiary [mm]

Rozstaw osi

5 130

Całkowite (Podwozie z kabiną)

 

Długość

9 745

Szerokość

2 515

(2 550 z osłonami bocznymi), Maks. dop. szerokość 2 600

Wysokość

3 730

Masy [kg]

Dopuszczalna masa całkowita

36 000 (z naczepą)

Dopuszczalna masa całkowita

19 000 (podwozie z zabudową)

Przód / Tył

8 000 / 11 500

Masa własna (Podwozie z kabiną)

9 795

Osiągi

Zasięg

Dokładny zasięg zostanie potwierdzony później

Prędkość maksymalna

85 km/h

Napęd

Ogniwa paliwowe

190 kW (95 kW x 2 EA)

Akumulatory

661 V / 73,2 kWh – od Akasol

Silnik / Falownik

350 kW / 3,400 Nm – od Siemens

Skrzynia biegów

ATM S4500 – od Allison / 6 biegów do przodu i 1 wsteczny

Przełożenie główne

4,875

Zbiorniki na wodór

Ciśnienie

350 bar

Pojemność

32,09 kg H2

Hamulce

Hamulce robocze

Tarczowe

Hamulec pomocniczy

Retarder (4-biegowy)

Zawieszenie

Typ

 

Przód

Tył

Pneumatyczne (z 2 poduszkami)

Pneumatyczne (z 4 poduszkami)

Opony

 

Przód

Tył

315/70 R22,5

315/70 R22,5

Bezpieczeństwo

Asystent unikania kolizji czołowych (FCA)

Standard

 

Inteligentny tempomat (SCC)

Standard

Elektroniczny system hamowania (EBS)

Dynamiczna kontrola pojazdu (VDC)

Standard (ABS jest częścią VDC)

Ostrzeganie o opuszczeniu pasa (LDW)

Standard

Poduszki bezpieczeństwa

Opcjonalne

[ mat. prasowe Hyundai ]


Fot. Hyundai

Fot. Hyundai

Fot. Hyundai

Fot. Hyundai

Fot. Hyundai

Fot. Hyundai

Fot. Hyundai

Fot. Hyundai


« powrót
Biuro Brokerskie Omega