LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 grudnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plNieścisłe przepisy poważnym problemem branży transportowej
Transport drogowy

Nieścisłe przepisy poważnym problemem branży transportowej

Spór wokół uchwały Sądu Najwyższego

Cezary Banasiak

12 lutego 2015 r. odbyła się konferencja prasowa Związku Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" dotycząca nieprecyzyjnych przepisów o ryczałtach na noclegi dla kierowców i prezentująca złożenie wniosku w tej sprawie do Trybunału Konstytucyjnego.


Przedstawiciele Związku Pracodawców TLP   |   Fot. Cezary Banasiak

Ostatnie kilkanaście miesięcy przyniosły branży transportowej niemal same hiobowe wieści, sprawiając, że sytuacja polskich przewoźników stała się wyjątkowo trudna. Rosja ogranicza zezwolenia i wstrzymała import wielu towarów, Białoruś rekwiruje ciężarówki na podstawie wątpliwych dokumentów, Niemcy chcą wprowadzić płacę minimalną przekraczającą możliwości polskich firm transportowych, a Francja i Belgia postanawia "wyjść na przeciw potrzebom kierowców" zakazując im spania w kabinach. 

Nie tylko Europa. Jakby jeszcze było mało problemów zewnętrznych, w minionym roku także w kraju pojawiły się kolejne utrudnienia. Uchwała Sądu Najwyższego z czerwca 2014 r. o regulacji kosztów za podróż służbową, wywołała niemałe zamieszanie zmieniając dotychczasową praktykę ustalania wysokości należności za tę podróż akceptowaną przez Państwową Inspekcję Pracy (na podstawie ustawy o czasie pracy kierowców z 12 lutego 2010 r.). 
Dotychczas udostępnienie kierowcy kabiny ciągnika, wyposażonej w miejsce do spania było zapewnieniem mu bezpłatnego noclegu w rozumieniu przepisów wykonawczych Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, i tym samym zwalniało pracodawców do wypłat ryczałtów za nocleg. Jednak nieprecyzyjność przepisów, obejmujących różne grupy zawodowe i nie rozróżniających specyfiki pracy np. kierowców od chociażby pracowników sfery budżetowej, spowodowała konieczność zajęcia stanowiska w tej sprawie przez Sąd Najwyższy. Uchwała (SP II PZP 1/14) wprowadzająca nową wykładnię prawa, otworzyła kierowcom drogę do ubiegania się o wypłatę ryczałtów za trzy lata wstecz (przeciętnie nawet 50 tys. dla kierowcy, często blisko 90 tys.), a w skali całego kraju wysokość potencjalnych roszczeń mogłaby wynieść nawet do 2 mld zł. 

Zagrożenia dla gospodarki. Paradoksalnie korzystne orzeczenie dla przeciętnego kierowcy, może w gruncie rzeczy być dla niego samego rozwiązaniem pyrrusowym. Konieczność wypłaty świadczeń dla wielu firm będzie często oznaczać w przypadku małych lub średnich przedsiębiorstw niestety ogłoszenie upadłości, a duże będą musiały dokonać znacznych redukcji zatrudnienia. Gdy zsumujemy to z problemami wymienionymi we wstępie, może się okazać, że w niedalekiej przyszłości branżę transportu drogowego czeka poważna zapaść, a w konsekwencji być może praktycznie jej likwidacja. 
Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców TLP, wspomniał również o kolejnych zagrożeniach ekonomicznych: Problemy będą też dotyczyć branż zależnych od transportu drogowego, przede wszystkim branży motoryzacyjnej. Już teraz stanęła sprzedaż ciągników siodłowych, naczep i autobusów. Ucierpi także rynek finansowy - aktualna kwota zadłużenia przewoźników w pojazdach leasingowanych wynosi około 10 mld euro. 

Wniosek do TK. Związek Pracodawców TLP zlecił w kancelarii prawnej opracowanie raportu regulacyjnego i na jego podstawie w dniu 10 lutego złożył do Trybunału Konstytucyjnego stosowny wniosek, dotyczący bezpośrednio niekonstytucyjności niektórych przepisów ustawy o czasie pracy kierowców, ustawy - Kodeks Pracy oraz kolejnych dwóch rozporządzeń Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 2002 r. i 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. 
Mecenas dr Tomasz Zalasiński wyjaśnił: Celem naszego raportu była nie tyle ocena prawna, a przygotowanie prospektywnego rozwiązania merytorycznego, łącznie z gotowym projektem ustawy o czasie pracy kierowców, wraz z projektem rozporządzenia wykonawczego. W ramach wniosku do TK postawiliśmy siedem istotnych zarzutów co do zgodności regulacji z konstytucją, przede wszystkim kwestionując jakość legislacyjną przepisów o czasie pracy kierowców, a także wzajemną zależność między ustawą a aktem wykonawczym. 



« powrót
Biuro Brokerskie Omega