LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
25 kwietnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plNCBiR wesprze budowę nowoczesnego pociągu
Transport szynowy

NCBiR wesprze budowę nowoczesnego pociągu

Blisko 15,5 mln zł dofinansowania

Jerzy Konwicki

Nowosądecki Newag S.A. otrzyma dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), w wysokości 15 415 421,34 zł, na realizację projektu hybrydowego zespołu trakcyjnego.


Wizualizacja hybrydowego pociągu   |   Fot. Newag

Całkowity koszt projektu, pn. „Pierwsza na świecie rodzina autonomicznych, rekonfigurowanych, bimodalnych pojazdów trakcyjnych przeznaczonych do realizacji przewozów w ruchu pasażerskim międzyregionalnym, regionalnym i aglomeracyjnym, spełniających wymagania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności TSI”, który otrzyma dofinansowanie w ramach konkursu 2/1.1.1/2015 "Szybka ścieżka” dla dużych przedsiębiorstw w ramach Działania 1.1. "Projekty B+R przedsiębiorstw", Poddziałanie 1.1.1 „Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa”  wyniesie 38 538 553,35 zł.

Projekt podjęto z myślą o rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce i na świecie. Znalazł się on w gronie 12, ze 114 zgłoszonych, które otrzymają dofinansowanie.

Szczegóły. Hybrydowy pociąg wyprodukowany przez NEWAG S.A. składać się będzie z trzyczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego zasilanego przez klasyczny układ napędowy z sieci 3 kV DC, a także członu zasilającego dołączanego za pomocą sprzęgu Scharfenberga. Dołączany moduł wyposażony zostanie w silniki napędzające agregaty prądotwórcze. Moc wytwarzana przez agregaty przekazywana będzie do elektrycznego zespołu trakcyjnego i zasilała silniki trakcyjne na wózkach napędowych.

W zależności od potrzeb zamawiającego, spalinowy moduł napędowy będzie mógł być wyposażany w kabinę sterowniczą i pulpit manewrowy z tyłu członu lub wyłącznie w pulpity manewrowe. Człon napędowy z kabiną sterowniczą zapewni pełną funkcjonalność prowadzenia rekonfigurowanego zespołu trakcyjnego w ruchu pasażerskim, dzięki czemu możliwe stanie się prowadzenie pojazdu na trasach wahadłowych bez konieczności przepinania modułu zasilającego na stacjach końcowych.

Dodatkowym atutem modułu autonomicznego względem klasycznego rozwiązania hybrydowego, z członem zasilającym będącym częścią zespołu trakcyjnego, będzie obniżona masa pojazdów, co wpłynie na redukcję kosztów eksploatacyjnych. Pojazd będzie wyposażony w nowoczesny układ napędu elektrycznego z układem sterowania optymalizującym zużycie energii, system odzyskiwania i gromadzenia energii hamowania do wykorzystywania w trakcie kolejnych rozruchów.

Pojazd w zależności od specyfikacji wymaganej przez operatora będzie się charakteryzował pojemnością: ok. 170 miejsc siedzących, 160 miejsc stojących, wytrzymałością statyczną:  kategorii PII wg EN-PN 12663 i odpornością  zderzeniową C1 wg EN-PN 15227. Pociąg będzie spełniał wyma­ga­­nia TSI LOC&PAS, TSI NOI, TSI SRT, TSI PRM, TSI CCS.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega