LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
28 marca 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
AsstrA
www.pgt.plNajwiększy terminal kontenerowy na Bałtyku otwarty
Transport wodny

Największy terminal kontenerowy na Bałtyku otwarty

Czy DCT Gdańsk powalczy z Petersburgiem?

2 listopada 2016 r.   |  Marek Grzybowski

24 X oddano do eksploatacji drugie głębokowodne nabrzeże kontenerowe DCT Gdańsk, dzięki czemu do 3 mln TEU wzrosły jego zdolności przeładunkowe. W efekcie powstał największy terminal kontenerowy w centrum Bałtyku.


Nabrzeże wyposażone jest w najnowocześniejsze suwnice i urządzenia, a głębokość przy samym nabrzeżu T2 umożliwia cumowanie największych kontenerowców docierających na Bałtyk z portów Dalekiego Wschodu. Ta inwestycja jest odpowiedzią na potrzeby rynku – mówił podczas uroczystego otwarcia Maciek Kwiatkowski, prezes zarządu DCT Gdańsk.

Australijskie fundusze. Fundusze uzyskane z dotychczasowej działalności DCT przeznaczyliśmy na rozwój terminalu, bo traktujemy tę inwestycję długoterminowo – powiedział Grant Smith, dyrektor zarządzający Funduszu GIF II i zarazem członek Rady Nadzorczej DCT Gdańsk. Fundusz liczy na zwrot poniesionych nakładów w długiej perspektywie, 10, a nawet 20 lat – mówił Cord von Lewinski, przewodniczący Rady Nadzorczej DCT Gdańsk, wyjaśniając, że Fundusz GIF II to środki związkowców złożonych do funduszy emerytalnych. Grant Smith określił je jako "kapitał cierpliwy".

Wspieramy wszelkie inwestycje firm i instytucji w Polsce – podkreślał Paul Wojciechowski, ambasador Australii w Polsce, który wyjaśnił, że Australia jako kraj morski wspiera inwestycje w gospodarce morskiej jako szczególnie ważne, które mogą przyczynić się do rozwoju morskich kontaktów Polski i Australii.

Gdańsk największy. Port Gdańsk w latach rozkwitu Rzeczypospolitej był większy niż Hamburg – przypomniał Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Dzięki nowemu nabrzeżu gdański port może walczyć o pozycję lidera przeładunków kontenerów na Morzu Bałtyckim z Petersburgiem. Mam również nadzieję, że dzięki tej inwestycji Gdańsk już w bieżącym roku awansuje na szóste miejsce w rankingu portów bałtyckich w przeładunkach. Rozwój portów i gospodarki morskiej należy do ważnych elementów planu zrównoważonego rozwoju Polski – podkreślił Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

DCT Gdańsk jest obecnie największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają dwa połączenia oceaniczne z Dalekiego Wschodu. DCT koncentruje się teraz na utworzeniu w Gdańsku ogólnodostępnego hubu dla terminali kontenerowych Morza Bałtyckiego.

20 tys. TEU. Budowa nowego nabrzeża głębokowodnego DCT Gdańsk to dzisiaj największa prywatna inwestycja w polskich portach morskich. 200 mln na sfinansowanie projektu przeznaczono z zasobów spółki, kredytu konsorcjum banków polskich i zagranicznych oraz akcjonariuszy DCT Gdańsk S.A.

Nowe, głębokowodne nabrzeże T2 ma długość 650 m, co pozwala na przyjmowanie najdłuższych jednostek wchodzących na Bałtyk. Statki będą obsługiwane przez suwnice nabrzeżowe super Post-Panamax o wysokości 133 m. Umożliwią one rozładowywanie i ładowanie kontenerów na statki 20 tys. TEU. Kontenery na placach składowych będą przemieszczane przy pomocy elektrycznych suwnic eRTG oraz 30 nowych ciągników terminalowych.

Konieczne jest teraz przekonanie armatorów pływających z Dalekiego Wschodu do Europy, aby przedłużyli istniejące połączenia na Bałtyk - mówił Kwiatkowski odpowiadając na pytanie „PGT” jaką prowadzono działalność marketingową w związku z nową, tak kosztowną, inwestycją usytuowaną w silnym otoczeniu konkurencyjnym.

Jedwabny Szlak na morzu. 24 X w porcie przebywała również oficjalna delegacja przedstawicieli rządu i firm z ChRL, z He Jianzhong, wiceministrem transportu Chińskiej Republiki Ludowej. Polskę reprezentował Marek Gróbarczyk, minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. W delacji uczestniczyli m.in. przedstawiciele Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego oraz COSCO, największego chińskiego przewoźnika kontenerowego.

W czasie wizyty podpisano list intencyjny deklarujący zacieśnienie relacji polsko-chińskich w zakresie rozwoju gospodarki morskiej obu państw. To także deklaracja dalszej wzajemnej współpracy w rozwoju morskich powiązań handlowych związanych z realizacją projektu aktywizacji Jedwabnego Szlaku.

DCT Gdańsk T2 w liczbach:

Na placu budowy codziennie było 400 pracowników, w tym 120 inżynierów.

Roboczogodzin - 1 100 000.

Długość instalacji elektrycznych – 200 km.

Suwnice nabrzeżowe – 5 super Post-Panamax, wysokość 133m n.p.m.

Wzmocnienie terenu - 211 pali na nabrzeżu.

Ogólna liczna punktów wzmocnienia terenu - 70 000.

Powierzchnia Polski zwiększyła się o 18.379 m2.

Do budowy zużyto około 428 700 t betonu.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega