LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
19 kwietnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plNajnowocześniejszy lotniczy terminal cargo w Polsce
Transport lotniczy

Najnowocześniejszy lotniczy terminal cargo w Polsce

Oddano do użytku w Pyrzowicach

Janusz Mincewicz

Podkatowickie lotnisko ma nowy terminal cargo, który kosztowała 36 mln zł i jest w stanie obsłużyć 50 tys. t ładunków rocznie.


Pyrzowice – nowy terminal cargo   |   Fot. GTL

Obecnie Pyrzowice obsługują ponad 16 tys. t ładunków rocznie. To drugi wynik w Polsce. Lepsze jest tylko Lotnisko Chopina w Warszawie. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym w nowym terminalu, nie tylko można obsłużyć więcej ładunków, ale także szybciej.

Okno na świat. Nowy terminal cargo to ostatni element programu inwestycyjnego lotniska w latach 2008-2016. Jego powstanie zachwalał Wojciech Saługa, marszałek śląski. - To najlepsza przestrzeń do prowadzenia biznesu w województwie, nasza brama i okno na świat. Nowoczesne lotnisko to nie tylko przewóz pasażerów, ale także transport towarów. Ten nowy obiekt doskonale współgra z tym, z czym kojarzy się nasz region - z silną gospodarką. Powinniśmy wykorzystać szanse, które ta inwestycja nam daje – podkreślał podczas otwarcia.

Wtórował mu Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza portem w Pyrzowicach. - Mamy wreszcie infrastrukturę, która sprawia, że w krótkim czasie możemy stać się liderem w logistyce. Województwo śląskie ma dzisiaj niepowtarzalną okazję i dużą przewagę nad innymi podobnymi ośrodkami, by urzeczywistnić ideę śląskiego węzła transportowego i dynamicznie się rozwijać.

Nowoczesne rozwiązania. Nowy terminal w ciągu 18 miesięcy wybudowała Skansa. Powstał na 11-hektraowej działce położonej przed nową płytą postojową samolotów cargo, w południowo-wschodniej części lotniska. Najnowocześniejszy terminal cargo w Polsce to hala o powierzchni 12 tys. m2, z czego 10 tys. m² to powierzchnia magazynowa, a 2 tys. m² biurowa. Jest aż trzykrotnie większy od dotychczas użytkowanego terminalu towarowego.

- W terminalu zastosowano takie rozwiązania konstrukcyjne, by w przyszłości była możliwa modułowa reorganizacja obiektu, stąd aranżację hali można dostosowywać do wielkości i potrzeb firm kurierskich - informuje Jacek Kościelny, menadżer projektu z ramienia firmy Skanska.

Terminal  umożliwi dalszy rozwój lotniska w Pyrzowicach w kierunku obsługi przewozów towarowych drogą lotniczą. Zastosowano w nim nowoczesne rozwiązania technologiczne gwarantujące szybką i kompleksową obsługę paczek: od momentu rozładunku z samolotu, poprzez transport do magazynu, gdzie dzięki systemom sortującym będą one wydawane kurierom i firmom transportowym. Wszystko to przyspiesza pracę i pozwala docelowo obsłużyć aż kilka tysięcy paczek na godzinę i skrócić czas oczekiwania na przesyłki. Zapewnia też najwyższej jakości serwis w czasie szczytów paczkowych, np. przed świętami.

Cargo city. Lotnisko w Pyrzowicach pełni funkcję lotniczego hubu towarowego dla południa kraju. Działają na nim firmy kurierski: DHL Express, TNT, FedEx i UPS, które realizują regularne, codzienne rejsy z frachtem do swoich europejskich portów przeładunkowych. Pyrzowice są portem pierwszego wyboru  w przypadku czarterów cargo. W 2015 r.  lotnisko obsłużyło 16 119 t ładunków.

Fachowcy podkreślają, że budowa nowej bazy cargo to ważny element realizacji strategii rozwoju rynku przewozów towarów drogą lotniczą nie tylko w Pyrzowicach, ale i w całej południowej Polsce. Terminal jest częścią planu "cargo city", który zakłada ściągnięcia w to miejsce nowych inwestorów. W ostatnich latach lotnisko znacznie się rozrosło. Powstał m.in. nowoczesny pas startowy, terminal C, a także nowe płyty postojowe. W najbliższych latach zmodernizowany zostanie terminal A, powstanie też nowa wieża o wysokości 47 metrów.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega