LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
20 kwietnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plInwestycje za 1,8 mld zł
Transport szynowy

Inwestycje za 1,8 mld zł

Nowoczesne wagony, lokomotywy i zaplecza serwisowe

Jerzy Konwicki

Aby utrzymać rosnący trend w przewozach, PKP Intercity wyda 1,8 mld zł na modernizacje ok. 400 wagonów, 60 lokomotyw i nowoczesne zaplecza do ich serwisowania.


Środki na ten cel pochodzą od PKP S.A., z nowej perspektywy unijnej oraz wkładu własnego przewoźnika. Efektem tej nowej fali inwestycji ma być większy komfort podróży pasażerów i poprawa warunków pracy personelu kolejowego.

Wierzymy, że plany inwestycyjne PKP Intercity przełożą się na dalszy rozwój spółki. W 2012 r. postawiliśmy klienta w centrum uwagi – teraz widzimy pozytywny rezultat w postaci wyników przewozowych – komentuje Piotr Ciżkowicz, przewodniczący rady nadzorczej PKP Intercity. - Wrzesień był kolejnym świetnym miesiącem pod tym względem, kiedy wzrost sięgnął 30% rok do roku.

1,4 mld zł na tabor. PKP S.A., właściciel przewoźnika, doceniając sukcesywne wzrosty liczby pasażerów, postanowił dokapitalizować spółkę kwotą miliarda złotych. Plan inwestycyjny o wartości 1,8 mld zł przewiduje także udział finansowania unijnego. Znaczna część pieniędzy - 1,4 mld zł - przeznaczona zostanie na odnowę parku taborowego. Modernizacja zakłada kompletną przebudowę blisko 400 pojazdów starego typu, w efekcie której powstaną nowoczesne wagony przedziałowe, bezprzedziałowe, restauracyjne oraz wielofunkcyjne, tzw. Combi.

Badania potrzeb klientów pozwoliły nam lepiej poznać oczekiwania dotyczące wyposażenia pociągów. Dzięki temu w procesie projektowania uwzględnimy rozwiązania dla rodzin, osób o ograniczonej mobilności, podróżnych z dużym bagażem czy rowerzystów – wymienia prezes spółki, Jacek Leonkiewicz. W wagonach pojawią się np. ekrany do wyświetlania bajek, specjalne foteliki, tablice do rysowania czy urządzenia umożliwiające podgrzanie posiłku dzieciom.

Zmodernizowane wagony kursować będą w ramach kategorii EIC oraz IC, na trasach krajowych i międzynarodowych, gwarantując klientom jednolity standard usług. Pojawią się m.in. na liniach: Wrocław – Katowice – Kielce – Lublin, Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn, Berlin – Poznań – Warszawa czy Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń.

60 lokomotyw, 9 stacji serwisowych. Zmiany obejmą także flotę około 60 lokomotyw. Ich zakres dotyczy m.in. podniesienia poziomu bezpieczeństwa i wdrożenia rozwiązań obniżających koszty utrzymania, a także zwiększenia prędkości ze 125 do 160 km/godz. Poprawie ulegną również warunki pracy maszynistów, np. dzięki instalacji klimatyzacji w kabinach.

Do remontu trafi także 9 stacji serwisowych. Planowane prace modernizacyjne przy nich pochłoną 400 mln zł. Nowoczesne obiekty pojawią się w: Warszawie, Lublinie, Kołobrzegu, Białymstoku, Szczecinie, Krakowie (2), Poznaniu i Wrocławiu. Poprawa infrastruktury do utrzymania pociągów usprawnić ma pracę obsługi technicznej oraz wykluczyć część ryzyk związanych z realizacją rozkładu jazdy, np. poprzez montaż urządzeń do podgrzewania rozjazdów w zimie.

Przewidziane rozwiązania będą również przyjazne środowisku. Wśród nich są np. całoroczna myjnia z zamkniętym obiegiem wody, system do zbierania i uzdatniania deszczówki oraz panele solarne. Pierwsze przetargi zostaną ogłoszone na przełomie października i listopada.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega