LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 grudnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plInwestycje portu gdyńskiego
Transport wodny

Inwestycje portu gdyńskiego

Powiększona obrotnica i pogłębienie toru podejściowego

Ewa Grunert

W roku 2016 Zarząd Morskiego Portu Gdynia planuje wydać na inwestycje ponad 236 mln zł - głównie na infrastrukturę.


Bałtycka Baza Masowa w gdyńskim porcie   |   Fot. Krzysztof Koprowski

W następnym, 2017 r., koszt modernizacji portu, przede wszystkim nabrzeży, dróg oraz linii kolejowych, wyniesie ponad 217 mln zł. W sumie, w latach 2015–2017 wydatki sięgną łącznie ponad 610 mln zł.

Obrotnica. Poprawi się stan placów składowych, zbudowane zostaną nowe magazyny na terenie odkupionym od stoczni „Nauta”. Strategiczną inwestycją będzie powiększenie obrotnicy nr 2, która pozwoli na cumowanie w 2018 r. w porcie większych jednostek nawet do 400 m. Równolegle, na rozwój portu wpłynie pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych do 16 m w kanale i do 15,5 m przy nabrzeżach, co będzie kosztowało 336 mln zł.

Przebudowane będą dwa nabrzeża: Helskie i Indyjskie za 220 mln zł oraz dostęp kolejowy od zachodniej części portu za ponad 60 mln zł. Inwestycja obejmuje również wyburzenie części pirsów nr II i III, przebudowę Nabrzeża Gościnnego, budowę nowego stanowiska dla doku pływającego Stoczni Marynarki Wojennej oraz roboty czerpalne. Planowana jest również budowa nowego terminalu promowego za 155 mln zł, który zmieni życie miasta, przynajmniej w części portowej.

Silna konkurencja. Jak wynika z raportu firmy JLL, jeśli Polska ma utrzymać swoją pozycję w przeładunkach kontenerowych w regionie Morza Bałtyckiego, niezbędne są inwestycje w porty głębokowodne, aby można było przyjmować coraz większe statki. Jeszcze dziesięć lat temu średnia wielkość kontenerowca wynosiła 1 800 TEU, dziś jest to ponad 3 tys. TEU. Tendencję te widać również w porcie gdyńskim, który w 2013 r. obsługiwał kontenerowca z ładunkiem 102 tys. t węgla.

Konkurencja w przeładunkach kontenerowych na Bałtyku jest bardzo silna i aby utrzymać się w gronie najlepszych portów, inwestycje bieżące są konieczne. Inne porty bałtyckie pogłębiły swoje tory podejściowe - Gdynia szybko nadrabia te zaległości.

Obecnie planowane są również kolejne etapy inwestycji głębokowodnych, przygotowywane do realizacji w latach 2018-2020. Obejmują one poszerzenie do 280 m i pogłębienie do 17 m toru podejściowego, pogłębienie do 16 m akwenów wewnątrz portu i poszerzenie do 140 m wejścia wewnętrznego. W tym czasie port będzie już dysponował pięcioma nabrzeżami przystosowanymi do przyjmowania statków o zanurzeniu do 15 m - dwoma kontenerowymi i trzema masowymi.

Rok 2015 nie zapisał się w historii portu jako ten z rekordowymi przeładunkami, które osiągnęły 18,1 mln t, czyli były o 6% mniejsze niż w 2014 r. Największy wzrost (o 28%) zanotowano w przeładunkach zbóż (3,7 mln t). Spadły przeładunki kontenerów, węgla i koksu.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega