LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 grudnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plElektryczni w jednej trzeciej
Transport drogowy

Elektryczni w jednej trzeciej

Coraz więcej autobusów na baterie na polskich ulicach

Jacek Kosecki

Jeszcze stosunkowo niedawno pisaliśmy na naszych łamach o jeżdżącym po ulicach Jaworzna (woj. śląskie), pierwszym elektrycznym autobusie wyprodukowanym w naszym kraju, a już niedługo tabor tego miasta powiększy się o ponad dwadzieścia kolejnych.


Od wiosny 2015 r. pierwszy elektryczny bus w Jaworznie, zrobił już ponad 100 tys. km   |   Fot. Cezary Banasiak

5 X Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Jaworzno oraz firma Solaris Bus&Coach podpisały umowę wartą 35,2 mln zł na dostawę 16 autobusów elektrycznych Urbino.

Razem 23. Co więcej, jeszcze we wrześniu jaworznicka spółka rozstrzygnęła także inny przetarg na dostawę sześciu elektryków. Oznacza to, że w połowie przyszłego roku na trasy obsługiwane przez firmę wyjadą łącznie 23 nowoczesne pojazdy elektryczne (dołączając do jednego, wspomnianego na wstępie autobusu elektrycznego, który gości na ulicach miasta już od wiosny 2015). Nowe zakupy sprawią, że co trzeci autobus we flocie PKM będzie pojazdem całkowicie bezemisyjnym.

Firma Solaris produkuje pojazdy z napędem elektrycznym już od 2001 roku. Łącznie na ulicach kilkudziesięciu europejskich miast jeździ ich już ponad 1350. Jednak to PKM w Jaworznie z jedną trzecią floty pojazdów bateryjnych wyrasta na jednego z europejskich liderów w zakresie e-mobilności – powiedział dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes zarządu firmy Solaris.

Już ponad 100 tys. Zgodnie z podpisanymi dokumentami ulicami miasta od 2017 r. jeździć ma dziewięć przegubowych, 18-metrowych Urbino nowej generacji, trzy 12-metrowe pojazdy (warto przypomnieć, że Solaris Urbino 12 electric zdobył w tym roku prestiżowy tytuł Bus of The Year), a także cztery krótsze autobusy, klasy midi, o długości 8,9 metra. Pierwszy zakupiony przez PKM w Jaworznie autobus elektryczny, który jeździ od wiosny zeszłego roku, pokonał już ponad 100 tys. km.

Kilkanaście lat temu spółka dysponowała przestarzałymi pojazdami, miała poważne problemy, by sprostać oczekiwaniom pasażerów i gminy – powiedział prezydent Jaworzna, Paweł Silbert. Musieliśmy zmienić model zarządzania, pojawiły się nowoczesne rozwiązania ułatwiające życie pasażerom, a przede wszystkim nowa flota – najpierw spalinowa, a od 2015 roku elektryczna – dodał Silbert.

Nowocześnie. Wszystkie nowe busy wyposażone będą w system ładowania pantografowego, dzięki któremu baterie będzie można doładować na trasie, a także w złącze plug-in służące do nocnego uzupełniania baterii z ładowarki stacjonarnej zlokalizowanej w zajezdni. Każdy autobus będzie posiadał klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, co stanie się standardem w pojazdach kupowanych przez PKM Jaworzno.

Ta transakcja jest efektem naszych czteroletnich doświadczeń z testowania różnych typów autobusów z napędem alternatywnym i przede wszystkim bardzo dobrych doświadczeń z eksploatacji zakupionego w ubiegłym roku autobusu Solaris Urbino electric – mówi Zbigniew Nosal, prezes zarządu PKM Jaworzno. Zgodnie z zapisami Białej Księgi Komisji Europejskiej do 2030 r. 50% taboru przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Europie ma być zasilanych energią elektryczną lub gazem, a do 2050 r. cała flota ma mieć taki napęd. Przepisy unijne wyznaczają nam zatem kierunki inwestycyjne. Podobne działania obserwujemy w wielu miastach europejskich, a my od lat staramy się wzorować na najlepszych.

Dofinansowanie. Z 560 mln zł przeznaczonych w woj. śląskim na zakup niskoemisyjnych autobusów, budowę węzłów przesiadkowych i systemów zarządzania ruchem, prawie 60 mln zł trafi do Jaworzna.

Przedmiotem dofinansowania unijnego – obok zakupu autobusów elektrycznych – jest budowa centralnej stacji ładowania i wymiany baterii, stacji transformatorowych i niezbędnego wyposażenia oraz trzech peryferyjnych stacji szybkiego ładowania baterii wraz z zagospodarowaniem terenu. Zakup nowoczesnego taboru jest współfinansowany ze środków UE w 85%, a pozostałe 15% spółka pokryje ze środków własnych i kredytów.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega