LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 grudnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plE-commerce – globalne wyzwanie dla biznesu logistycznego
Logistyka

E-commerce – globalne wyzwanie dla biznesu logistycznego

Noworoczne spotkanie i konferencja PISiL w warszawskiej „Polonii”

Krzysztof Koprowski

Pod hasłem „E-commerce – globalne wyzwanie dla biznesu logistycznego” odbyła się 14 I w warszawskim hotelu „Polonia Palace” doroczna konferencja i spotkanie Polskiej Izby Spedycji i Logistyki (PISiL). Tradycyjnie już poprzedziło ją zebranie Rady PISiL.


Prof. Halina Brdulak mówi o e-commerce   |   Fot. Krzysztof Koprowski

W sumie bardzo udana impreza rozpoczęła się dość niefortunnie, ponieważ nie przybył na nią (mimo potwierdzenia obecności jeszcze tego samego dnia rano) Paweł Brzezicki, wiceminister Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Ale organizatorzy poradzili sobie i z tym problemem.

Nasz człowiek w CLECAT. Na początku gości przywitał przewodniczący Rady PISiL Marek Tarczyński, który niedawno został wiceprezesem CLECAT (Comité de Liaison Européen des Commissionaires et Auxiliaires de Transport du Marché Commun). Jest to Europejskie Stowarzyszenie Przewoźników, Transportowców, Spedytorów i Agentów Celnych (powstało w 1958 r.) – jedna z najstarszych i najbardziej prężnych organizacji (z siedzibą w Brukseli), zrzeszająca narodowe organizacje spedytorskie z 20 państw Unii Europejskiej i reprezentująca interesy 19 tys. firm.

Następnie gości w świat handlu elektronicznego przeniosła prof. Halina Brdulak z SGH. Uratowała ona organizatorów wydłużając nieco swoją prezentację, co w najmniejszym stopniu nie wpłynęło na jakość jej wystąpienia ani stopień zainteresowania „wykładem”.

Przyszłość należy do e-commerce – tak brzmiała główna teza tego niezwykle ciekawego wystąpienia. Prelegentka podała najpierw różne definicje handlu elektronicznego, następnie omówiła najszybciej rosnące rynki w tym zakresie w Europie i na świecie, podała szereg faktów dotyczących internautów w Polsce, struktur demograficznych, mówiła o relacjach e-commerce – rynek B2B, a zakończyła na strategii omnichannel, tj. korzystania przez jednego klienta z wielu kanałów zakupowych i różnych dostawców.

Prof. Brdulak podjęła się próby zdiagnozowania wyzwań stojących przed operatorami rynku TSL w wyniku dynamicznego rozwoju e-commerce oraz poszukiwała odpowiedzi na pytanie: czy zmiana perspektywy z B2B na B2C jest strategią operatora TSL czy też koniecznością – wyzwaniem w wyniku „utowarowienia” usługi?

Październikowa konferencja SC. Równie ciekawe jak prelekcja były pytania i wystąpienia, które miały miejsce po jej zakończeniu. Tomasz Michalak, b. dyr. Departamentu Ceł w Ministerstwie Finansów, poinformował o tym, że Służba Celna organizuje w październiku dużą konferencję międzynarodową poświęconą właśnie handlowi elektronicznemu.

Z kolei prof. Wiesław Czyżowicz, przewodniczący Rady Konsultacyjnej Służby Celnej (b. szef GUC), chwalił to, co administracja celna uczyniła w ciągu ostatnich lat; mówił o ryzykach i biznesie w handlu elektronicznym; o Nowym Kodeksie Celnym UE (288 artykułów, ok. 1000 stron przepisów wykonawczych – wchodzą one w życiu już 1 maja, skorzystają na nich posiadacze świadectwa AEO); o regulacjach prawnych dotyczących e-commerce. M.in. o tym, że od 2005 r. istnieje konwencja o zawieraniu elektronicznych kontraktów handlowych; mamy też dyrektywę UE nr 31 z 1996 r.

Nie wszyscy byli jednak zachwyceni działalnością Służby Celnej, czemu dał wyraz w swym wystąpieniu jeden z przedsiębiorców.

Kolędy i koktajl. Po konferencji odbyła się mniej już formalna część spotkania, tj. toast noworoczny, koncert kolęd oraz koktajl. Koncert kolęd i utworów operetkowych, który rozbawił zebranych, odbył się w wykonaniu Marty Gajadhur (wykładowczyni... Politechniki Warszawskiej), dr Pawła Lesiaka z SGH i mec. Beaty Janickiej. Akompaniował Witold Wołoszyński.

W części kateringowej była możliwość nie tylko skorzystania ze smacznych potraw i wypicia dobrego wina, ale także okazja do bezpośrednich rozmów – często na tematy zawodowe i dotyczące konkretnych spraw biznesowych.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega