LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
21 grudnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.plDobre wyniki czeskich kolei pasażerskich
Transport szynowy

Dobre wyniki czeskich kolei pasażerskich

W 2017 r. każdy Czech 18 razy jechał pociągiem

Janusz Mincewicz

W zeszłym roku koleje pasażerskie w Czechach przewiozły łącznie 180,9 mln pasażerów. Ale z tego aż 174,7 mln przypada na państwowe koleje Ćeskie Drachy (ČD), a pozostałe na prywatnych przewoźników: RegioJet i Leo Express.


Te 174,7 mln obsłużonych przez ČD pasażerów, to aż o 3,2 mln osób więcej niż w rok wcześniej. Nasi południowi sąsiedzi coraz częściej jeżdżą też bardziej nowoczesnymi pociągami. Dlatego ĆD notują tendencję zwyżkową już od 2010 r.

Czesi doceniają. Pavel Krtek, prezes Českich Drach, podkreśla, że podróże pociągami stają się coraz popularniejsze i Czesi doceniają ten środek lokomocji. W przeliczeniu na liczbę mieszkańców każdy z Czechów statystycznie przejechał w zeszłym roku naszym pociągiem aż 18 razy – wylicza Pavel Krtek. Czesi, których jest 10 mln, 10 razy częściej korzystają z pociągów niż Polacy.

Wielkość pracy przewozowej ĆD w 2017 r. wzrosła o 5,4% – do 7,8 mld pasażerokilometrów. Średnia długość przejazdu wyniosła 44,5 km. Krtek wyjaśnia, że to efekt większego zainteresowania podróżami pociągami międzynarodowymi, z których z zeszłym roku skorzystało 400 tys. pasażerów m.in. na nowej trasie Praga–Linz.

Koleje czeskie inwestują też w nowy tabor. Trwa wybór wykonawcy 50 wagonów dla pociągów dalekobieżnych i 10 spalinowych zespołów trakcyjnych dla obsługi trasy Praga–Kladno. W tym roku zostanie również ogłoszony przetarg na 380 nowych wagonów osobowych.

Drugim co do wielkości przewoźnikiem pasażerskim w Czechach jest RegioJet. W zeszłym roku z pociągów tej prywatnej spółki skorzystało 4,7 mln pasażerów. To prawie milion więcej niż w 2016 r. Wynik ten budzi uznanie pomimo ograniczenia przewozów na Słowacji, gdzie państwo zaczęło dotować niektóre konkurencyjne wobec RegioJet połączenia narodowego przewoźnika tego kraju.

RegioJet duże wzrosty zanotował w Czechach, głównie na trasie między Pragą a Brnem oraz Bratysławą. Prywatny przewoźnik przyciągnął pasażerów nową, tańszą o 20% ofertą niż u konkurencji. Dzięki niej do maksimum udało się jednak zapełnić pociągi. Wyniki RegioJet w tym roku będą jeszcze lepsze, a to za sprawą uruchomienia połączenia z Pragi do Wiednia, z którego od 10 XII do 25 I skorzystało już 100 tys. pasażerów. Bilety w tej relacji kosztują od 15 euro w klasie podstawowej do 29 euro w klasie biznes.

RegioJet planuje także przewozy w Polsce. Poczynił w tym kierunku już pierwszy krok i pod koniec 2017 r. otrzymał certyfikat bezpieczeństwa.

Jest natomiast pewne, że w tym roku przewozy w Polsce na trasie Kraków–Praga rozpocznie inny prywatny czeski przewoźnik - Leo Express, który w zeszłym roku swoimi pięcioma 5-członowymi Flirtami przewiózł w Czechach 1,5 mln osób. To prawie 500 tys. więcej niż rok wcześniej.

Zliberalizowane pasażerskie. W Czechach, inaczej niż w Polsce, rynek kolejowych dalekobieżnych przewozów pasażerskich jest już zliberalizowany. Oprócz ĆD, po czeskich torach, jeżdżą pociągi wspomnianych prywatnych przewoźników, którzy działalność rozpoczęli w 2011 r. Stało się to po tym, gdy dwa lata wcześniej czeski rząd podjął decyzję, że nie będzie dotował połączeń na trasie z Pragi do Ostrawy, gdzie występują największe potoki pasażerskie w Czechach i gdzie, zdaniem rządu, taka dotacja ograniczałaby dostęp do torów innych przewoźników.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega