LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
25 kwietnia 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
www.pgt.pl5,5 mld zł w roku 2017
Transport szynowy

5,5 mld zł w roku 2017

PKP PLK ogłosiły plany inwestycyjne

Mikołaj Marszycki

W ostatni piątek wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel oraz prezes PKP Polskich Lini Kolejowych Ireneusz Marchel podsumowali ubiegły rok i przedstawili plany dotyczące inwestycji w infrastrukturę kolejową w 2017 r.


W roku 2017 PLK planują nakłady na infrastrukturę w wysokości 5,5 mld zł . Główne zadania zarządcy infrastruktury opierają się obecnie na trzech filarach: znaczącej poprawy ruchu kolejowego w aglomeracjach, podniesienia standardu podróży na trasach regionalnych oraz polepszenia warunków dla przewozów towarowych.

Chcemy sprawić, by wszyscy obywatele mieli możliwość podróżować szybciej, sprawniej i wygodniej. Wielomiliardowe inwestycje w infrastrukturę przeznaczamy na modernizację linii kolejowych i tworzenie spójnej sieci połączeń. Wpłynie to m.in. na poprawę transportu towarowego. Ważnym zadaniem jest także wyrównanie i zwiększenie dostępności do infrastruktury kolejowej w regionach – powiedział wiceminister Bittel.

W 2016 r. Ubiegły rok był czasem zmian w strukturze organizacyjnej spółki, dialogu z wykonawcami oraz przeglądu projektów i uruchamiania przetargów – podkreślał prezes Merchel. W 2016 r. wykonano inwestycje o wartości 4,1 mld zł, choć biorąc pod uwagę oszczędności jakie poczyniono przy przetargach (ich wartość sięgnęła 360 mln zł), to ich rzeczywisty zakres wyniósł 4,5 mld zł. I tak zmodernizowano 510 km torów, wybudowano 549 rozjazdów, 65 wiaduktów, 27 przejść pod torami, 109 peronów i 200 przejazdów kolejowo-drogowych.

Jak poinformowano na konferencji prasowej w minionym roku o 4 km/godz. zwiększyła się również prędkość handlowa pociągów towarowych w porównaniu z 2015 r. Obecnie wynosi ona ok. 27 km/godz., a według prezesa PLK pod koniec perspektywy powinna sięgać powyżej 40 km/godz.

W 2016 r. skrócił się czas rozstrzygania przetargów, który trwa obecnie do 270 dni. Jak przypomniano, w latach poprzednich średni czas wyboru wykonawców zajmował blisko 400 dni.

W 2017 r. Dla PLK bieżący rok ma stać pod znakiem rozstrzygania przetargów, wyboru wykonawców i podpisywania umów. Spółka planuje w nim nakłady w wysokości 5 mld 467 mln zł. W tym roku skupiamy się na realizacji inwestycji w trzech filarach, poprawy ruchu aglomeracyjnego, regionalnego i przewozów towarowych – powiedział obecny na konferencji dyrektor ds. realizacji inwestycji PLK Arnold Bresch.

Wśród głównych inwestycji I kwartału 2017 r., do których zawarto już umowy lub będą one podpisane niebawem, znalazły się, dla ruchu aglomeracyjnego: linia obwodowa Warszawa Zachodnia/Gołabki-Warszawa Gdańska (więcej na ten temat na str. 5), linia kolejowa E30 Kraków Główny Towarowy-Rudzice oraz linia 447 Warszawa Włochy-Grodzisk Mazowiecki.

Regionalne i towarowe. Co do ruchu regionalnego to podpisano już umowę na tzw. linie objazdowe Ostrołęka-Łapy, Siedlce-Czeremcha, Czeremcha Białystok. Kolejna inwestycja to Lublin-Stalowa Wola Rozwadów czyli linia nr 68, 565. Wkrótce zostanie także podpisana umowa na modernizację linii nr 7 Otwock-Lublin.

Jeśli chodzi natomiast o przewozy towarowe to wśród najważniejszych inwestycji wymieniono: modernizację odcinka Chybie-Żory-Rybnik-Nędza oraz trasy będącej częścią Rail Baltica Sadowne-Czyżew na linii E75. Kontynuowane będą także dalsze prace na tzw. węglówce, linii kolejowej C-E 65 na odcinku Zduńska Wola Karsznice-Bydgoszcz-Tczew (odc. Nowa Wieś Wielka-Tczew linia 131).

Przetargi za 25 mld zł. Prezes Marchel zapewniał także, iż spółka jest w stanie wydać wszystkie pieniądze unijne. Aby ten cel się powiódł wykonano wcześniej korektę Krajowego Programu Kolejowego (KPK).

W 2017 r. będziemy rozstrzygać przetargi na kontrakty za 25 mld zł, co w sumie z podpisanymi już umowami na kilkanaście miliardów pozwoli zakontraktować ponad 50% KPK – ogłosił podczas spotkania prezes PLK. W latach 2018-2020 kwoty przeznaczone na inwestycje sięgać mają ok. 10 mld zł rocznie.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega