LOGISTYKA TRANSPORT DROGOWY TRANSPORT SZYNOWY TRANSPORT WODNY TRANSPORT LOTNICZY
28 marca 2024 r.
Reklama   +48 602 706 846     Kontakt 
AsstrA
www.pgt.pl33 tys. nowych samolotów do roku 2035?
Transport lotniczy

33 tys. nowych samolotów do roku 2035?

Potrzebnych będzie także 0,5 mln nowych pilotów

19 lipca 2016 r.   |  Hubert Hryniewicz

Airbus przygotował globalną prognozę rynkową, według której w ciągu następnych 20 lat (2016-2035) ruch lotniczy będzie rósł średnio w tempie 4,5% rocznie. Ma to przełożyć się na zapotrzebowanie na ponad 33 tys. nowych samolotów o pojemności powyżej 100 miejsc (w tym 645 towarowych o ładowności ponad 10 t) wartych 5.2 bln dol.


A380 w barwach linii China Southern   |   Fot. Wikimedia

Zgodnie z jej założeniami do roku 2035 globalna flota samolotów powiększy się dwukrotnie z obecnego poziomu 19,5 tys. samolotów do prawie 40 tys. Według koncernu o. 13 tys. maszyn pasażerskich i transportowych ma zostać zastąpionych bardziej paliwooszczędnymi modelami.

Airbus przewiduje także zwiększenie zapotrzebowania na ok. milion nowych pilotów i techników (mniej więcej pół na pół), którzy będą pilotować i serwisować nowe samoloty, w ciągu kolejnych 20 lat.

Azja siłą napędową. Siłą napędową wzrostu ruchu lotniczego jest urbanizacja i rosnąca zamożność na rynkach wschodzących, szczególnie w Azji. Przy całkowitej liczbie mieszkańców wynoszącej ponad 6 mld ruch lotniczy w tych krajach ma rosnąć w tempie 5,6% rocznie, a liczba ludzi skłonnych do podróży samolotem zwiększy się trzykrotnie do 75% ich populacji.

W ciągu kolejnych 10 lat wewnętrzny rynek w Chinach stać się ma największym rynkiem lotniczym na świecie. W Europie Zachodniej i Ameryce Północnej wzrost ruchu lotniczego wyniesie z kolei 3,7%

Mega miasta. Chociaż PKB pozostaje głównym czynnikiem wpływającym na wzrost ruchu lotniczego, na niektórych z najistotniejszych rynków, takich jak Chiny i Indie, zaobserwować można również wzrost znaczenia konsumpcji prywatnej (składowej PKB) jako czynnika ekonomicznego. Klasa średnia na rynkach wschodzących ma wzrosnąć dwukrotnie do 3,5 mld ludzi w roku 2035.

Do wspomnianego roku 62% światowej populacji będzie mieszkać w miastach, a liczba lotniczych mega miast wzrośnie z 55 do 93. Te generujące zamożność centra, z których wiele (47) już w tej chwili zmaga się z problemem ograniczonej przepustowości, odpowiadać będą za 35% globalnego PKB. W ciągu następnych 20 lat liczba pasażerów na trasach dalekodystansowych zaczynających się, kończących lub przebiegających pomiędzy mega miastami wzrośnie według Airbusa ponad dwukrotnie, do 2,5 mln osób dziennie.

Trendy. W segmencie maszyn szerokokadłubowych Airbus przewiduje dalszy trend w kierunku większych modeli i prognozuje, że w ciągu następnych 20 lat wystąpi zapotrzebowanie na ponad 9,5 tys. szerokokadłubowych samolotów pasażerskich i towarowych o wartości 2,8 bln dol. Stanowi to 29% dostaw nowych samolotów w prognozowanym okresie oraz 54% ich wartości. Większość (46%) samolotów szerokokadłubowych dostarczonych zostanie klientom w regionie Azji i Pacyfiku.

Jeśli chodzi natomiast o segment maszyn wąskokadłubowych to tegoroczna prognoza producenta przewiduje zapotrzebowanie na ponad 23,5 tys. nowych samolotów wartych 2,4 bln dol. w ciągu następnych 20 lat, co stanowić będzie 71% wszystkich nowych jednostek. Klienci w regionie Azji i Pacyfiku odbiorą 39% tych samolotów.

Wzrost ruchu lotniczego doprowadził do zwiększenia przeciętnych rozmiarów samolotu o ponad 40% w porównaniu z latami osiemdziesiątymi – linie lotnicze zaczęły wybierać bowiem większe maszyny lub zwiększać rozmiary już zamówionych samolotów. Większe maszyny, jak np. A380, w połączeniu z wyższymi wskaźnikami obłożenia prowadzą do bardziej wydajnego wykorzystania ograniczonej przepustowości lotnisk oraz wzrostu liczby pasażerów (według komunikatu londyńskiego lotniska Heathrow).

Koncentracja na zrównoważonym rozwoju przyczyniła się z kolei do redukcji zużycia paliwa oraz poziomu hałasu przynajmniej o 70% w ciągu ostatnich 40 lat i trend ten nadal się utrzymuje.



« powrót
Biuro Brokerskie Omega